ČR - Tento týden začíná dostavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Půjde o první soukromou dálnici v ČR, úsek má být dokončen v roce 2024. Do hry se vrací realizace výstavby prostřednictvím PPP, neboli partnerství veřejného (public) a soukromého (private) sektoru.
Privátní sektor, konkrétně francouzské konsorcium DIVia, úsek dálnice postaví a bude jej pak bezmála čtvrtstoletí i provozovat. Za to mu stát zaplatí. Poté přejde do státního vlastnictví.
Stát obecně upřednostňuje realizaci výstavby nebo poskytování služby na bázi PPP, pokud je to finančně výhodné nebo pokud je k tomu přimějí celkové ekonomické podmínky. Tlak na veřejné rozpočty, který sílí i v důsledku probíhající pandemie, vytváří podmínky, v nichž se PPP realizace stává z hlediska státu atraktivnější. „To proto, že se v rámci PPP realizace zapojující soukromé finanční prostředky, takže ty veřejné lze ponechat na jiná využití. Na PPP realizaci dochází tehdy, když stát nemá dostatečné prostředky k realizaci projektu nebo poskytování služby a stojí před rozhodnutím, zda si peníze půjčit, nebo použít právě PPP.“ vysvětlil ekonom Lukáš Kovanda.
Pro běžného občana, například tedy pro řidiče, který danou dálnici využije, se tudíž praktického hlediska nic nezmění. „Za dálnici D4 začne stát platit teprve, až bude dokončena a zprovozněna, což mu pomůže ulevit od zmíněného tlaku na veřejné rozpočty. Lze také očekávat silnější tlak na dodržení termínů, protože soukromý zhotovitel stavby bude mít zájem na co nejdřívějším možném jejím zprovoznění,“ doplnil Kovanda.