Kontrolní výbor Středočeského kraje shledal jako důvodný podnět Statutárního města Kladna ve věci tak zvaných Standardů dopravní obslužnosti (SDO), na které vedení města odmítá přistoupit, a už vůbec ne pod nátlakem.
Vzhledem k odůvodněným pochybnostem zejména ohledně dodržení zákonných ustanovení doporučil krajskému zastupitelstvu provést zásadní revizi těchto „standardů“ i souvisejících smluv s jednotlivými obcemi a do té doby ponechat veškeré dopravní spoje v původní podobě. Tam, kde již došlo k omezení či zrušení spojů proti vůli nebo bez vědomí dotčené obce, což je případ Kladna, doporučil kontrolní výbor tyto dopravní spoje uvést do původní podoby.
„Kontrolní výbor kraje samotného potvrdil, na co dlouhou dobu na základě odborné právní analýzy upozorňujeme. A to jednoduše na fakt, že Standardy dopravní obslužnosti jsou nastaveny špatně,“ prohlásil primátor Milan Volf a dodal: „Kladno v této věci bude nadále postupovat tak, jak dosud postupovalo - věcně, pragmaticky a bude se držet zákonů. Dali jsme podnět krajskému kontrolnímu výboru a ten téměř jednomyslně přijal usnesení, které nám v této problematice dává za pravdu. Musím ocenit objektivní přístup členů kontrolního výboru, kteří se bez ohledu na stranickou příslušnost nebojí jednat ku prospěchu obyvatel celého Středočeského kraje.“
Kladenský primátor už dříve vyzval ostatní středočeské starosty, aby nepodlehli nátlaku, na standardy nepřistupovali a nabídl jim k dispozici právní a finanční analýzu. „Nyní bych chtěl upozornit své kolegy, kteří smlouvy k SDO s krajem podepsali bez usnesení zastupitelstva, že tím porušují zákon a měli by sjednat rychlou nápravu,“ řekl dále kladenský primátor.
Středočeský kraj kvůli nepřistoupení Kladna k problematickému systému SDO od 1. září omezil a jednostranně a protiprávně zrušil některé spoje na Kladensku, bez ohledu na potřeby okolních obcí, cestujících a své zákonné povinnosti. „Aby krajský náměstek a radní pro dopravu Petr Borecký dosáhl svého, používá nátlakovou metodu a ruší autobusy. Na tuto hru my nepřistoupíme. Pokud linky nevrátí do původního stavu a nezačne solidní komunikace o tom, jak skutečně zlepšit a zpřístupnit dopravu občanům, tak si s ním vedení města Kladna za stůl nesedne. Zastrašovat a vydírat se v žádném případě nenecháme,“ ubezpečuje Volf.
Téma standardů je pro běžného občana, který se chce včas dostat do práce, složitým a těžce vysvětlitelným tématem. „Pro ilustraci uvedu lehce pochopitelný příklad. Pokud obec do 1000 obyvatel nezaplatí kraji, tak do ní o víkendu nepřijede jediný autobus, případně tou obcí projede a nezastaví v ní. Myslím, že to je pěkná ukázka toho, jak jsou tyto vnucované standardy nesmyslné,“ uzavřel Milan Volf.