Statutární město Kladno modernizuje online Portál občana. Novinkou je například možnost hradit městu poplatky pohodlně platební kartou. Obnovou postupně prochází i část životních situací s nejrůznějšími formuláři. Pro vyřízení agendy převedené do online verze už tak lidé nebudou muset řešit úřední hodiny magistrátu ani čekat frontu u přepážek. Online úřad bude pro veřejnost připravený 24 hodin denně.
Zájemci najdou postupně rozvíjený portál na webové adrese portal.mestokladno.cz. Portál občana je reakcí veřejné správy na nutnost digitalizace. Je branou k elektronickým službám města, samoobslužným místem pro bezpečnou a důvěrnou komunikaci mezi občanem a městem. Už dnes Kladeňáci vyřeší přes Portál občana některé své úřední záležitosti a životní situace.
Nově má portál transakční část. Z pohodlí domova tu, jednoduše s využitím platební karty, lze provádět úhrady vybraných nesplacených závazků vůči Statutárnímu městu Kladnu, jako jsou pokuty či poplatky, aktuálně třeba místní poplatek za odpad, který je nezbytné zaplatit do poloviny dubna. Možnosti úhrady dalších závazků vůči městu budou v systému také postupně přibývat, v přípravě jsou například platby za stočné za čističky odpadních vod v Dubí a ve Švermově nebo nájemné z bytů i nebytových prostor v majetku města.
Systém rovněž umožňuje spravovat závazky členů rodiny uživatele portálu, příp. právnických osob, které zastupuje, a to prostřednictvím úředně ověřené plné moci. V portálu zájemci dále naleznou návody, jak si kterou úřední záležitost a životní situaci vyřídit, včetně formulářů. Dále pak kontakty na jednotlivé odpovědné pracovníky magistrátu. „Online agendy hodláme nadále rozšiřovat. V budoucnu tu bude možné rezervovat třeba termín svatby nebo návštěvu v Centru správních agend, vyplnit žádost o zábor, případně o dotaci z komisí rady nebo jen překontrolovat v informačním systému správnost evidovaných údajů,“ uvedl primátor Kladna Milan Volf.
Přístup do Portálu občana je vysoce zabezpečen. Lidé se tak nemusí obávat nežádoucího úniku jejich dat. Zaregistrovat se do systému mohou zájemci buď osobně na magistrátu, nebo přes internet. Aby občan mohl začít využívat služby Portálu občana, musí nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost. „Pro online přihlášení bude klient potřebovat certifikovanou elektronickou identitu, například za pomoci bankovní identity nebo elektronického občanského průkazu, tzv. e-Občanku, případně přes datovou schránku. Procesem přihlášení jej provede jednoduchý návod. Pokud si není jistý, jak to provést, stačí v úředních hodinách navštívit úřednice v kancelářích Odboru finančního v přízemí hlavní budovy radnice na náměstí Starosty Pavla ve dveřích číslo 005 a 007. Tuto možnost připravujeme i pro městská pracoviště ověřování dokumentů a CzechPoint. I tady vám zaměstnankyně s přihlášením pomohou,“ konstatovala vedoucí finančního odboru magistrátu Dana Štecová.