Pestrobarevná velkoplošná mozaika zkrášlila veřejný prostor kladenských Kročehlav. Autorkou výtvarného díla je akademická malířka a sochařka Veronika Richterová, která jedinečnou keramickou mozaiku na severní a západní stranu pláště výměníku tepla ve Vodárenské ulici instalovala. Motivem díla s názvem Endemity jsou květiny ze světa nevyčerpatelné fantazie, vyvedené v nadživotní velikosti.
Impuls ozdobit nepříliš vzhledný technický objekt patřící městské společnosti TEPO estetickým uměním vzešel v roce 2019 ze soutěže participativních projektů obyvatel města a jeho autorkou je paní Jana Vlčková. Výměník se nachází na frekventovaném místě, kde mnoho lidí bydlí, jiní tudy přijíždějí do města, v okolí je několik škol a školka. Barevná mozaika tak projasnila ulici a zpříjemní život v této lokalitě.
Flóra v podání Veroniky Richterové má monumentální rozměr více než 11 metrů na délku a čtyř metrů na výšku, pokrývá dvě stěny objektu a tvoří ji tisíce jednotlivých keramických dílků. „Na mozaice jsem pracovala od ledna letošního roku, takže dílo se vyvíjelo, podobně jako dítě, celých devět měsíců. A nyní je konečně šťastně na světě,“ říká Veronika Richterová.
Mozaiku tvoří kompozice z barevných fantazijních stromových květin. Prvotní byla ideová skica. Následně výtvarnice vypracovala definitivní výtvarný návrh v měřítku jedna ku deseti. Z něj pak vznikly papírové šablony ve skutečné velikosti, které sloužily jako podklad pro skládání mozaiky. Samotné tvary lepila Veronika ve svém ateliéru po segmentech na perlinku celých pět měsíců.
„Vřelé díky patří panu Helískovi, majiteli buštěhradské galerie Sýpka, za zapůjčení adekvátně velkého prostoru, ve kterém jsem mohla udělat celkový obtah díla, nutný pro jeho správné umístění. Teprve když bylo vše kompletně připraveno, mohla jsem začít s osazováním na fasádu výměníku. V tom mi byli velkými pomocníky Michal Cihlář a Noemi Bláhová. Bylo třeba na stěny připevnit nové papírové šablony tak, aby jednotlivé květiny perfektně odpovídaly kompozici a abychom ochránili okolní fasádu. Lepení dílů na výměník trvalo šest dnů,“ poodhalila výtvarnice proces vzniku úchvatného uměleckého díla. Další dny zabralo spárování, čištění a leštění.
„Endemity“ se dílo, které kolemjdoucí upoutá výrazným nábojem, nazývá proto, že rostliny sice vznikaly ve fantazii umělkyně, ale výlučně pro Kladno. „Tyto květiny tedy nerostou nikde jinde než tady v Kladně,“ ubezpečila a dodala: „Jsou inspirované skutečnými rostlinami, mými zážitky z přírody a studiem rostlin z knih, protože mě zajímají vědecké ilustrace, nejen estetika květin, ale i jejich důmyslná vnitřní stavba. V mozaice se tedy mísí vnější, ale i vnitřní krása květů, vidíte nejen okvětní lístky, ale i semeníky, blizny a pestíky. Každý květ je jiný a vzájemně komunikují.“