ČR – Pohodlné a levné cestování napříč Evropou? Co třeba vlakem? Evropu totiž křižují pohodlné noční rychlíky, které mohou ušetřit čas, ale i náklady na nocleh v hotelu nejen během prázdnin. Nabízíme vám přehled těchto linek sestavený organizací Which?.
Železniční doprava má mnohem nižší uhlíkovou stopu než letecká, například cesta vlakem z Londýna do Berlína generuje o 384 kg méně emisí na osobu než let na stejné trase. Moderní vlaky, jako jsou francouzský TGV nebo německý ICE, přitom dosahují maximální rychlosti okolo 300 km/h.
Paříž–Berlín
Od prosince 2023 jezdí na této trase třikrát týdně lůžkový vlak Nightjet – v úterý, čtvrtek a sobotu z Paříže, v pondělí, středu a pátek z Berlína. Soupravy odjíždějí brzy večer a cesta trvá 13:14–14:30 hodin. Cestující si mohou vybrat mezi vagonem s polohovatelnými sedadly, lehátkovým vozem se sedadly, která lze přeměnit na lůžka, a lůžkovým vozem.
Brusel–Berlín
V květnu 2023 zahájil provoz European Sleeper s podobnými vozy jako vlaky mezi Berlínem a Paříží. Z Bruselu vyjíždí v pátek, pondělí a středu, z Berlína v neděli, úterý a čtvrtek, vždy brzy večer. Cesta trvá přibližně 10:30–11 h.
Noční rychlík na trase Brusel–Praha jezdí od 25. března 2024. Cesta trvá okolo 15:30 h, na českém území staví také v Děčíně a Ústí nad Labem.
Francie
Francouzský prezident Emmanuel Macron slíbil, že do roku 2030 zahájí provoz deset lůžkových linek z Paříže do jiných částí Francie. Nedávno byly spuštěny vlaky do Nice a Aurillacu, noční rychlíky jezdí například do Biarritzu a Lurd. Podrobnosti najdete zde.
Amsterdam–Barcelona od příštího roku
Na některých trasách bude spojení nočními rychlíky teprve zahájeno. Společnost European Sleeper chystá přímou linku Amsterdam–Barcelona od jara 2025. Start-up lůžkové železniční dopravy Midnight Trains připravuje spojení mezi Paříží a Benátkami nebo dalšími destinacemi od roku 2025. Z Londýna do Bordeaux lze nyní s přestupem v Paříži dojet za šest hodin, ale britský provozovatel tunelu pod Lamanšským průlivem (HS1) plánuje spustit přímé spojení v roce 2026, což zkrátí cestu o hodinu.
Zvýhodněné ceny
Na různé cesty železnicí lze využít zvýhodněné ceny v rámci různých programů. V Německu stojí za zvážení Deutschland-Ticket neboli D-Ticket, který nabízí za 49 eur neomezené cestování kromě superrychlých vlaků ICE. Přitom jednosměrná cesta standardním meziměstským vlakem Berlín–Drážďany může stát 35–55 eur. Podobné schéma existuje v Portugalsku, pořizovací náklady jsou však vyšší o cenu povinné bezkontaktní karty CP (6 eur). Je tam rovněž více výjimek než v Německu – jízdenku nelze použít na většině meziměstských tras a v některých regionech nefunguje vůbec, oblasti Alentejo Litoral nebo Coimbra do programu zapojeny nejsou. Jízdenku se však vyplatí třeba v Algarve nebo v okolí Lisabonu či Porta.
Francie má v plánu zprovoznit podobný systém už v létě 2024, podrobnosti zatím nejsou známé. Zprávy z loňského roku naznačují, že cena bude podobná německé a portugalské a do programu nejspíše nebudou zahrnuty rychlé vlaky TGV.
Obecně lze na vlakových jízdenkách ušetřit, pokud si je zarezervujete zhruba tři měsíce předem a využijete slevové programy jednotlivých zemí nebo dopravců.
Podívejte se na video lůžkového vlaku na trase z Paříže do Nice zde.