Pardubický kraj – Poznat podvodníka v kyberprostoru není pro každého jednoduché. Možná si myslíte, že vás se to rozhodně netýká, ale nenaletěli byste stále novějším a rafinovanějším trendům v oblasti kybernetické kriminality?
Podvody se postupně přesouvají zejména do kyberprostoru, proto je důležité, aby se lidé o druh této kriminality zajímali a vzdělávali se. Policie využívá k prevenci zejména přednášky, tiskové zprávy a preventivní kampaně, mezi které patří například rozsáhlá vzdělávací kampaň s názvem #NePINdej, která vznikla ve spolupráci s Českou bankovní asociací.
Kybertest pro každého
Součástí je kybertest, na kterém si lidé hravou formou vyzkouší, zda jsou schopni ochránit své peníze. Cílem je ukázat hrozby virtuálního světa a naučit se jim odolávat. Kybertest je volně k dispozici zde.
Držte se těchto zásad bezpečného chování v online prostředí:
Buďte obezřetní, pokud vám někdo volá a nabádá vás k jakékoliv manipulaci s finančními prostředky na vašem účtu. Berte v potaz, že se pachatel klidně může vydávat za bankéře nebo dokonce policistu. Nikdy nepřevádějte peníze na jiný účet nebo je nevkládejte do žádného zařízení.
Pokud si nejste jistí pravostí hovoru, raději jej ukončete.
V žádném případě neinstalujte do mobilu nebo počítače aplikace umožňující vzdálený přístup. Pachatel se tímto způsobem dostane do vašeho zařízení, dále k vašim přihlašovacím údajům a následně do vašeho internetového bankovnictví.
Pokud se přihlašujete do emailu, sociálních sítí nebo například do internetového bankovnictví, nepoužívejte vyhledávač, ale vepište odkaz do adresního řádku přesně tak, jak ve skutečnosti je zřízen. Může se stát, že vám vyhledávač na první pozici nabídne falešnou stránku vytvořenou pachatelem a předplacenou tak, aby vyskakovala jako první.
Neotevírejte podezřelé SMSky a pokud si nejste jistí jejich pravostí, rozhodně neklikejte na odkazy v těchto zprávách a zprávu vymažte!
Nikomu neposílejte přihlašovací údaje do e-mailů, sociálních sítí, internetového bankovnictví a už vůbec ne citlivé údaje o vaší platební kartě.
Používejte dlouhá a složitá hesla. Zejména do hlavního (primárního) e-mailu.