Středočeský kraj - Nový jízdní řád v regionální dopravě bude pro rok 2024 ve znamení postupného nasazování nových vozidel. Například na tratích v Praze a Středočeském kraji vyjedou další nové motorové jednotky RegioFox řady 847.
Ty dorazí v průběhu prvního pololetí příštího roku i na Vysočinu. Rovněž v Pardubickém kraji České dráhy v zimě na všechny spoje na trati 238 nasadí RegioFoxy, které nahradí RegioNovy. V Olomouckém kraji bude dokončena letos započatá obnova vozového parku elektrické trakce. Cestující se zde mohou těšit na celkem 27 nových třívozových elektrických jednotek řady 640 RegioPanter druhé generace, které doplní dosud provozované tři soupravy první generace.
Nové RegioPantery vyjedou i v Moravskoslezském kraji a o pět nových jednotek se rozroste flotila Panterů také v kraji Jihočeském. Rozsah dopravy zůstává přibližně stejný jako letos a ve většině krajů dochází jen k dílčím změnám. V jízdním řádu 2024 vyjede celkem 8 738 vlaků. Denní průměr činí 6 583 spojů a celkový rozsah dopravy zajišťované Českými drahami bude zhruba 118,5 milionů vlakokilometrů.
Provoz vlaků na některých tratích v Praze a Středočeském kraji ovlivní stavební činnost, výluky a další omezení. V neděli 10. prosince začal na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah objednávky regionální dopravy v hlavním městě a Středočeském kraji bude zhruba stejný jako ve stávajícím jízdním řádu.
Nasazení nových vozidel v Praze a Středočeském kraji
Na trati 230 mezi Kolínem a Havlíčkovým Brodem jsou již od září 2023 nasazovány nové jednotky RegioPanter. Nahradily tak starší vozy řad BDs a Bdmteeo. Na tratích 173 Praha – Rudná u Prahy – Beroun a 174 Beroun – Rakovník bude pokračovat zkušební provoz nových jednotek RegioFox ř. 847. S jejich plným nasazením na všechny vlaky na těchto dvou tratích se počítá do konce 1. čtvrtletí roku 2024.
Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah na Kladensku a okolí:
Trať 093 Kladno – Kralupy nad Vltavou
Do konce července 2024 bude pokračovat výluka mezi Kladnem a Brandýskem kvůli modernizaci stanice Kladno a přilehlého traťového úseku do Kladna-Ostrovce. Z tohoto důvodu mezi Kladnem a Brandýskem nepojedou žádné vlaky, ve vyloučeném úseku bude i nadále organizována náhradní autobusová doprava v obdobném rozsahu jako nyní. Po ukončení výluk, od srpna 2024, pojedou vlaky opět v celé trati podle stejného jízdního řádu jako před zahájením stavebních prací.
Trať 110 Kralupy nad Vltavou – Louny
V ranní špičce pracovních dnů pojede ze Slaného do Kralup nad Vltavou vlak každých 30 minut již od rána (ranní vlak 9701 pojede nově i v pracovní dny), večerní vlaky ze Slaného do Kralup pojedou od 17:28 do 22:28 každou hodinu (místo vlaků s odjezdem v 17:58 a 18:59 ze Slaného pojede vlak s odjezdem ze Slaného v 18:25). Počet a časové polohy ostatních vlaků v úseku Kralupy – Slaný jsou téměř beze změn.
Ze strany objednatele došlo v úseku Slaný – Louny ke snížení počtu spojů, a to na čtyři páry vlaků denně.
Spěšné vlaky linky R44 budou rovněž na základě požadavku objednatele vedeny pouze ze Slaného do Prahy a zpět.
Trať 120 Praha – Rakovník
Během celé platnosti jízdního řádu 2024 bude probíhat výluka v úseku Praha-Bubny – Praha-Dejvice z důvodu modernizace stanice Praha-Bubny a přilehlého traťového úseku. Z tohoto důvodu mezi Prahou Masarykovým nádražím a Prahou-Dejvicemi nepojedou po celý rok žádné vlaky.
V úseku Kladno – Rakovník dojde v rámci nového konceptu jízdních řádů Rakovnicka ke změně u některých odpoledních a večerních vlaků. Vybrané vlaky pojedou v pracovní dny v odlišných časových polohách, aby zajistily návoz a odvoz zaměstnanců do a z průmyslové zóny poblíž zastávky Rakovník západ.
Trať 120 Praha – Rakovník
Během celé platnosti jízdního řádu 2024 bude probíhat výluka v úseku Praha-Bubny – Praha-Dejvice z důvodu modernizace stanice Praha-Bubny a přilehlého traťového úseku. Z tohoto důvodu mezi Prahou Masarykovým nádražím a Prahou-Dejvicemi nepojedou po celý rok žádné vlaky.
V úseku Kladno – Rakovník dojde v rámci nového konceptu jízdních řádů Rakovnicka ke změně u některých odpoledních a večerních vlaků. Vybrané vlaky pojedou v pracovní dny v odlišných časových polohách, aby zajistily návoz a odvoz zaměstnanců do a z průmyslové zóny poblíž zastávky Rakovník západ.
Cestujete-li napříč republikou, pak vás jistě budou zajímat chystané novinky i v dalších krajích:
K hlavním novinkám v Pardubickém kraji bude patřit nasazení nových jednotek RegioFox na všech vlacích mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem, ke kterému dojde v průběhu zimních měsíců. V souvislosti s tím bude v regionu ukončeno pravidelné nasazování motorových vozů řady 810. Od prosincové změny jízdních řádů budou cestující moci využívat novou zastávku Orel, od červnové změny jízdních řádů pak také novou zastávku Pardubice centrum blízko středu krajského města.
Rozsah úprav pro jízdní řád 2024 v Královéhradeckém kraji má charakter dílčích změn na jednotlivých tratích. V oblasti vozového parku bude rok 2024 poslední před první dodávkou zcela nových vozidel. Další budou následovat v období 2025 a 2026. Zkušební provoz jednotek RegioPanter a RegioFox začne ale již v druhé polovině roku 2024.
V Libereckém kraji bude prodlouženo období ranní a odpolední špičky na trati Liberec – Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem, novinkou bude také zavedení posilových vlaků z Liberce do Rovenska pod Troskami v době jarních výletů v květnu a červnu a také zvýšení počtu přímých vlaků mezi Doksy, Českou Lípou a Postoloprty o víkendech o letních prázdninách.
V Ústeckém kraji dochází ke změnám v úseku mezi Rybništěm a Varnsdorfem. Na této trati pojedou v pracovní dny nové přímé vlaky z Děčína, o víkendech v turistické sezóně tu budou zajištěné také vlaky do zastávky Varnsdorf-pivovar Kocour a spěšný vlak z Děčína. Jiné vlaky zde však objednány nejsou. Pro zajištění provozu na těchto vlacích nově pořídily České dráhy šest jednotek Siemens Desiro. Na hlavní trati z Děčína do Drážďan je potřeba počítat s pokračujícími stavebními pracemi v německém úseku mezi Schönou a Bad Schandau, která je plánovaná do půlky března.
Novinkou v Karlovarském kraji bude nasazení kapacitnějších souprav mezi Chebem a Aší a vznik nových přípojových vazeb v Chebu a Karlových Varech u několika ranních a večerních vlaků. Ke změně dochází také u mezistátních spěšných vlaků z Chebu do Norimberka, u kterých bude dočasně nutné z důvodu stavebních prací přestoupit ve stanici Marktredwitz.
Novinkou v Plzeňském kraji bude propojení vlaků na tratích 176 a 177 do přímých spojů z Radnic přes Plzeň do Bezdružic a zpět. Při cestě z Domažlic do Plané u Mariánských Lázní bude naopak nově nutné přestoupit v Tachově. V regionu bude ukončen provoz legendárních vozů řady 810. Od nového jízdního řádu budou motorové vozy řady 810 v Plzeňském kraji sloužit pouze už jen jako provozní záloha.
V Jihočeském kraji bude posílen provoz v úsecích z Milevska a Chýnova do Tábora, mezi Blatnou a Strakonicemi a také mezi Jindřichovým Hradcem a Táborem. V souvislosti s omezením infrastruktury Správy železnic bude naopak omezen provoz některých vlaků v úseku Písek – Protivín a také dojde k rozvázání části přípojů v Březnici. Většího komfortu se během roku 2024 dočkají cestující na tratích z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a také z Rybníku do Lipna nad Vltavou, kde v návaznosti na nedávno podepsanou smlouvu s Jihočeským krajem postupně začne jezdit pět nových RegioPanterů. Do jižních Čech během příštího roku zamíří také zcela nové motorové jednotky RegioFox.
Na všech provozovaných tratích v Kraji Vysočina se koncepce jízdního řádu prakticky nemění a dochází pouze k úpravám jednotlivých spojů. V první polovině příštího roku by mělo být dodáno devět nových jednotek RegioFox určených pro Kraj Vysočina a stejná vozidla budou do regionu zajíždět také ze sousedního Pardubického kraje.
V Jihomoravském kraji dochází k drobným změnám v souvislosti s vedením dálkových vlaků a stavební činností. Dojde také k zavedení nových nebo zrušení některých stávajících vlaků. Cílem je zlepšit nebo vytvořit nové přípojné vazby a přizpůsobit jízdní řád reálnému vývoji poptávky po cestování. V průběhu roku 2024 ovlivní provoz na některých tratích v regionu stavební činnost Správy železnic. V průběhu platnosti jízdního řádu 2024 ale bude probíhat rozsáhlá stavební činnost Správy železnic, která ovlivní provoz vlaků zejména v úsecích Střelice – Zastávka u Brna, Vlkov u Tišnova – Křižanov, Brno-Královo Pole – Kuřim a Brno hl.n. – Brno-Chrlice.
Ve Zlínském kraji bude posílena doprava v přepravní špičce v úseku Kroměříž – Bystřice pod Hostýnem. Zavedeny budou také nové spěšné vlaky mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Olomoucí.
V Olomouckém kraji budou zavedeny nové spěšné vlaky z Velkých Losin do Olomouce a z Olomouce do Starého Města u Uh. Hradiště. Spěšné vlaky na lince z Olomouce do Jeseníku nabídnou větší kapacitu. V polovině příštího roku bude zároveň dokončena dodávka 27 elektrických jednotek RegioPanter. Tato moderní vozidla zajistí společně se třemi podobnými jednotkami z předchozí série provoz na všech elektrifikovaných tratích v regionu.
V Moravskoslezském kraji nově pojede o víkendech většina vlaků linky S1 mezi Opavou a Českým Těšínem bez přestupu ve stanici Ostrava-Svinov. Ve večerních hodinách budou v Ostravě posunuty časy odjezdů posledních večerních vlaků ve směru do Opavy, Havířova, Frýdku-Místku a Frýdlantu nad Ostravicí tak, aby navazovaly na nový vlak IC 549 z Prahy a Olomouce. V regionu budou nasazeny do provozu další nové jednotky RegioPanter, které nabídnou cestujícím větší komfort, a to zejména na lince z Bohumína do Hranic na Moravě.