Lány – Od prvního červencového dne můžete navštívit v Lánech výstavu prezidentských vozů. Expozice Národního technického muzea a Správy Pražského hradu byla zahájena za účasti prezidenta republiky Petra Pavla s jeho chotí v areálu zámku v Lánech.
Výstava podrobně seznamuje s historií automobilů, které sloužily českým a československým prezidentům.
Pět prezidentských vozů ze sbírky Národního technického muzea zaparkovalo v zámeckých garážích, kde budou vystaveny pro veřejnost do konce srpna tohoto roku.
„Národní technické muzeum již řadu desetiletí cíleně buduje sbírku automobilů, které jsou svou provozní historií úzce spjaty s nejvýznamnějšími událostmi dějin naší země. Její součástí je i soubor automobilů užívaných našimi prezidenty. Mám radost, že ve spolupráci se Správou Pražského hradu můžeme v Lánech, v místě, které je jako reprezentační sídlo s našimi prezidenty přímo spojeno, představit několik prezidentských vozů z této sbírky,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.
„Automobily českých a československých prezidentů měly svou obvyklou garáž na Pražském hradě. Většina z nich se svým prezidentem příležitostně zajížděla i do Lán. Výstava v areálu lánského zámku v textu i fotografiích podává přehled o všech prezidentských vozech, a to v kontextu dobových událostí. Z muzejní sbírky zde bude k vidění významný vůz prezidenta T. G. Masaryka Tatra 80, který je setrvalou ozdobou expozice muzea na Letné a bude proto v Lánech vystaven pouze první týden v červenci. Do konce srpna zde představíme Renault 21 TSE, kterým jezdil první tři měsíce roku 1990 po svém zvolení prezident Václav Havel, Mercedes-Benz S 600, který se v roce 1993 stal vlajkovou lodí garáží Pražského hradu a Václava Havla v následujících osmi letech doprovázel při výkonu jeho státnické funkce i v soukromém životě, a vůz Škoda Superb V6 2.8 Václava Klause. Tyto automobily doplní Aero 50 HP, které krátce využíval Edvard Beneš v exilu ve Velké Británii,“ upřesnil Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky NTM.
Tatra 80 z roku 1935 byla vyrobena pro prvního prezidenta československé republiky a sloužila mu jako soukromý vůz ke konci jeho života. S vozem se počítalo pro zamýšlené Masarykovo muzeum, ale vzhledem k dějinným zvratům se stal až po dvou desetiletích součástí sbírek Národního technického muzea. S vozem je spojen i příběh převozu korunovačních klenot v roce 1938.
Aero 50 HP z roku 1938 využíval Edvard Beneš k soukromým jízdám v prvním období svého exilu ve Velké Británii. Vůz byl dovezen z Československa do Británie před vypuknutím války.
Renault 21 TSE z roku 1989 daroval Václavu Havlovi, vůdčí osobnosti sametové revoluce, portugalský prezident Mário Soares. Vůz odvezl 29. prosince 1989 Václava Havla na Pražský hrad, kde byl zvolen československým prezidentem, a sloužil mu další tři měsíce.
Mercedes-Benz S 600 z roku 1993 sloužil osm let českému prezidentovi Václavu Havlovi a doprovázel ho při výkonu jeho státnické funkce i v soukromém životě.
Automobil Škoda Superb V6 2.8 z roku 2003 domácí výroby byl určen pro druhého prezidenta ČR. Václav Klaus ale tento automobil užíval jen příležitostně.
Výstava „S prezidentem do Lán aneb prezidentské automobily ze sbírek Národního technického muzea“ potrvá od 2. července do 31. srpna 2024. Výstava v areálu lánského zámku je otevřená denně mimo pondělí od 9:30 do 17 hodin. Na výstavu je volný vstup.