Středočeský kraj - Další dopravně bezpečnostní akce tentokrát zaměřená převážně na nejzranitelnější oběti silničního provozu. V sobotu 13. ledna 2024 proběhla ve Středočeském kraji další dopravně bezpečnostní akce. Do ní se zapojili nejen dopravní ale i pořádkoví policisté. Během akce zkontrolovali 1071 vozidel a jejich řidičů a zjistili 143 přestupků.
Policejní hlídky kontrolovaly dodržování rychlostních limitů v obci i mimo ni, telefonování za jízdy, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů, technický stav vozidel, dodržování zákazu požívání alkoholických nápojů a jiných návykových látek řidiči vozidel před a během jízdy. Dálniční policisté se zaměřili zejména na dodržování pravidel silničního provozu při jízdě v jízdních pruzích či předjíždění nákladních vozidel v místech, kde je to zakázáno. Dopravní a pořádkoví policisté zase na nejzranitelnější účastníky silničního provozu, cyklisty a chodce.
Nejčastěji, ve 49 případech, řešili špatný technický stav vozů. Celkem 23 řidičů jelo rychleji, než bylo v daném úseku povoleno. Pod vlivem alkoholu řídilo 6 řidičů. Do jednoho promile nadýchali 2 z nich. Dopustili se tak přestupkového jednání. Podezřelí z trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky jsou 4 šoféři, neboť se při dechové zkoušce na měřicím přístroji objevila hodnota vyšší než jedno promile. Pět řidičů usedlo za volant pod vlivem drog.
Pokutu v příkazním řízení na místě dostali i ti nejzranitelnější účastníci silničního provozu, chodci a cyklisté, celkem ve 14 případech
Cílem všech dopravně bezpečnostních akcí, které ve Středočeském kraji realizujeme, je snížení počtu dopravních nehod a jejich tragických následků. Kontrolami chceme ovlivnit nekázeň účastníků silničního provozu a nepříznivý vývoj dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích.
Chodci patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, a proto by měli být při pohybu v silničním provozu maximálně obezřetní, i oni musí dodržovat pravidla silničního provozu. Zvláště opatrní by měli být při pohybu po komunikacích za soumraku a za svítání, kdy je jejich viditelnost pro řidiče nejhorší. Používání reflexních prvků je velmi důležité, neboť velmi často policisté při dopravní nehodě slýchávají větu, že řidič chodce neviděl nebo ho viděl až na poslední chvíli. Při takové nehodě bývají pro chodce následky bohužel velmi často tragické.
Cyklisté by neměli zapomínat na správně nasazenou cyklistickou přilbu. Jízda bez ní je hazard, bez ohledu na věk. Nejčastější zranění je poranění hlavy, přičemž cyklistická přilba zabrání 85 % úrazů hlavy a 88 % úrazů mozku. Řádné osvětlení, odrazky a funkční brzdy zajistí bezpečnou jízdu nejen za snížené viditelnosti. Tyto bezpečnostní prvky mohou zachránit cyklistům život či zabránit těžkým následkům.