Otevřený Mlýn v Kačici představuje velmi zajímavý prostor, kde se děti poučí, zabaví se a stráví čas v přírodě. V létě se zde konají příměstské tábory, přes rok kroužky, na které děti svezou ze školy. V rozhovoru zároveň Jitka Hejná z Otevřeného Mlýna představuje místo jako to, které vzniklo a je provozováno v souladu se zásadami udržitelnosti, které zde učí i dět.
Jaká je historie Otevřeného Mlýna a vašeho působení zde? Co vše jste museli opravit a upravit?
Samotné místo má svou specifickou a nezaměnitelnou atmosféru. Historie stavby sahá až do roku 1666. Koncem 19. století mlýn získal parní pohon a později byl pak poháněn elektricky. V roce 1930 mlýn koupil Václav Koula a areál rozšířil. Objekt nesl název Koulův mlýn. Byl využíván JZD do 80. let. Následně objekt neměl využití, ani nebyl spravován a postupně chátral. V roce 2019 se stala majitelem areálu společnost BOXED s.r.o. a započala celkovou rekonstrukci. V září roku 2020, tedy před více než 3 lety, se areál starého mlýnu v Kačici po dlouhé době otevřel veřejnosti již pod názvem Otevřený Mlýn. V prostorách velké
zahrady a v zázemí jurty probíhají vzdělávací a volnočasové aktivity a připravují se k využití také prostory mlýnice.
Objekt mlýnice bylo nutné v prvé řadě staticky zajistit. V každém podlaží v úrovni stropu se dala ocelová táhla s patními deskami, která mají za úkol objekt stáhnout. Bylo nutné realizovat nový krov. Došlo také k sanaci stávajících dřevěných prvků stropů a poškozené byly nahrazeny novými. Do objektu bylo instalováno nové ocelové schodiště. Řešila se i absence hydroizolací. Následně došlo k členění jednotlivých prostorů pomocí lehkých SDK příčkových systémů s požární odolností včetně požárních podhledů. Řada pak přišla na novou elektroinstalaci, technické a technologické zařízení vytápění, chlazení, VZT rekuperační větrání, technické zařízení vodovodu a kanalizace. Statického zajištění se dočkal také vysoký komín v areálu, který je s oblibou využíván
chráněnými čápy již od roku 2011. Rekonstrukce mlýnice tedy značně pokročila a již teď se těšíme až po finalizaci budeme moci i tento prostor v rámci našich aktivit nabídnout veřejnosti.
Co dnes Otevřený Mlýn nabízí, kdo sem dochází a co vše si zde lze užít?
V prostorách Otevřeného Mlýna, zejména na velké zahradě a v zázemí jurty, aktuálně probíhají vzdělávací a volnočasové aktivity. V průběhu školního roku mladším školákům nabízíme pestrou nabídku zájmových kroužků (Lesní ateliér, Hravá angličtina, IT ve mlýně, Minecraft). Vytíženým rodičům jsme nápomocni vlastní dopravou dětí od vybraných ZŠ v okolí přímo k nám na kroužek, kde si rodiče děti po programu vyzvednou. Do nabídky kroužků jsme zahrnuli také jeden speciálně věnovaný pro předškoláky pro podporu jejich předškolní přípravy. O letních prázdninách pořádáme příměstské tábory na atraktivní témata a se zkušenými lektory. Prostory Otevřeného Mlýna si lze pronajmout také pro konání dětských narozeninových oslav. Rádi pomůžeme i s přípravou zábavného programu pro děti. Prostory rovněž můžeme pronajmout pro firemní akce nebo svatby. Od září otevíráme dětskou skupinu Mlýnek pro malé děti (2-6 let) po vzoru lesní školky. Podporujeme spojení s přírodou a environmentální vzdělávání je nám blízké.
Setkávají se zde nejenom děti, ale také pedagogové, proč? Jak probíhá spolupráce mezi školami?
Realizujeme vzdělávací aktivity pro základní i mateřské školy, a to v rámci dopoledního programu nebo v rámci celodenního programu s výletem včetně dopravy a stravování. Jde o tzv. Projektové dny, které pořádáme na různorodá témata (př. Bádání na zahradě, Úniková hra, Olympiáda ve mlýně, Hravá recyklace, Tvořivý technik a další). Pořádáme také školení s certifikátem pro pedagogické pracovníky v souladu s aktuálními trendy (př. ICT pro každodenní práci učitele, Polytechnika aneb kreativně a udržitelně, EVVO pro naši budoucnost, Formativní přístup ve vzdělávání, Zážitková pedagogika a další).
Školám rovněž pomáháme s realizací investičních projektů IROP. Projekty, na kterých se školami spolupracujeme, jsou zaměřeny na učebny přírodních věd, cizích jazyků, polytechniky, ICT a Wi-Fi.
Co vše zde dalšího plánujete, do jakých dalších stavebních akcí se chcete pouštět?
V blízké době se budou dodělávat podlahy v jednotlivých podlažích a obecně klasické dokončovací práce spojené s interiérovými profesemi. V exteriéru zbývá dořešit sanaci zdiva pomoci odvětracích a drenážních systémů, dojde také na realizaci venkovních domovních částí inženýrských sítí a jejich technických zařízení. Rovněž budeme realizovat přečerpávací stanici splaškové kanalizace. Po dokončení mlýnice je pak v příštích letech v plánu dostavba celého areálu Otevřeného Mlýna.
Kdo stojí za celým projektem, jaká je hlavní vize a poslání?
Za myšlenkou Otevřeného Mlýna stojí manželé Heinzovi. Jejich vize představuje ucelený koncept, který zahrnuje rekonstruovanou mlýnici, novou přístavbu s ubytováním a zázemím, přední zahradu pro realizaci akcí pro veřejnost a velkou zahradu za mlýnem, jejíž součástí bude rybník s náhonem. Otevřený Mlýn bude respektovat principy trvale udržitelného rozvoje, bude využívat obnovitelné zdroje energie a bude sloužit školám, pedagogům, dětem, rodičům i široké veřejnosti. Díky úsilí vedení se daří záměr postupně naplňovat.
Co stojí za názvem "Otevřený" Mlýn?
„Otevřený“ neboli „OPEN“ představuje akronym pro hodnoty a vize:
O = Otevřený prostor pro všechny. Tvoříme smysluplný prostor s přátelskou atmosférou a vlastním zapojením vzájemně se podporujících lidí, které mají chuť přispívat troškou do mlýna.
P = Podporující pedagogy i děti. Učíme prožitkem, preferujeme vzdělávání v souvislostech. Vytváříme podnětné prostředí pro rozvoj kreativity a tvořivosti. Používáme moderní metody a pomůcky.
E = Environmentálně udržitelný. Podporujeme udržitelný způsob života a k tomu vedeme pedagogy i děti, pod hesly použij znovu, vyrob si, sdílej. Pracujeme s přírodninami, klademe důraz na pobyt venku.
N = Navazující na potřeby 21. století. Stavíme na bezpečné a otevřené komunikaci a budování pevných vztahů s dětmi, pedagogy i rodiči. Podporujeme rozvoj potenciálu každého jednotlivce.
Projekt je v souladu s udržitelností. Jaké technologie zde využíváte, jak se tohoto záměru držíte? Máte v tomto ohledu nějaké další plány?
Projekt Otevřeného Mlýna si zakládá na respektování principů udržitelného rozvoje. Vytápění zajišťujeme pomocí tepelných čerpadel (systém vzduch-voda). Do objektu instalujeme rekuperační jednotky, které zajistí efektivní řešení výměny a ohřevu vzduchu. V plánu máme také zpětné využívání dešťové vody pro splachování na WC. Na zahradě chováme slepice a rádi bychom chov rozšířili o další zvířata. V prostoru areálu Otevřeného Mlýna také prezentujeme vzorovou stavbu pro školy – venkovní učebnu s tzv. ostrovním systémem. Jedná se o jednopodlažní víceúčelový zahradní altán z dřevěných konstrukčních prvků typu KVH s pultovou střechou s polykarbonátovou krytinou. Venkovní učebna respektuje principy „ostrovních“ systémů, je osazena řídícím PC, meteostanicí, fotovoltaickými panely, větrnou elektrárnou, nádržemi na sběr dešťové vody a systémem s demonstrací přečerpávací elektrárny. Díky dostupným financím pro investice do zázemí a venkovních prostor škol se jedná o příležitost, jak udržitelně vybavení škol realizovat. Společnost BOXED s.r.o. je v tomto školám nápomocna od první konzultace, přes plán, zajištění potřebné dokumentace, společné podání projektu až po jeho realizaci.