V noci na pátek si kladenští hasiči nacvičovali, jak zvládnout požár elektromobilu v uzavřeném prostředí. Takový zásah je velmi těžký, neboť baterie může znovu zahořet i po uhašení požáru.
S požáry elektroaut se hasiči setkávají v rámci běžné zásahové činnosti, ať už při dopravních nehodách nebo při jiných mimořádných událostech. Dokud není požárem zasažená baterie, probíhá zásah prakticky stejně jako u vozidel s konvenčním pohonem a požár je možné uhasit během minut. Jestliže ale požár baterii nějakým způsobem zasáhne, je hašení komplikovanější. Chemická reakce v baterii totiž probíhá i po prvním uhašení viditelného plamene (hoření plastových krytů apod.). Jinak řečeno, bateriové články hoří nadále i uvnitř baterie bez přístupu kyslíku, a může tedy dojít k jejímu opětovnému rozhořívání a vzniku požáru.
Pokud se hořící elektroauto nachází na volném prostranství, hasiči je mohou ponořit do vodní lázně do kontejneru pro hašení. V případech, že se elektromobil nachází například v garáži, je třeba aplikovat alternativní postup: prvotní zásah pomocí zařízení s řezacím vodním paprskem. To je speciální zařízení pro řezání a hašení, které umí s pomocí silného proudu vody s příměsí abraziva proříznout i silné materiály, třeba různě silné stěny, pláště budov nebo střechy. Vodním paprskem hasiči do obalu baterie udělají otvor a baterii pak mohou hasit napřímo.
Vozidlo je ale třeba i tak vždy z garáží vytáhnout, kontrolovat termokamerou a následně ho preventivně ponořit do kontejneru pro hašení. Po ochlazování by měl elektromobil být umístěn na karanténní plochu, kde nebude v případě opětovného zahoření nic v okolí ohroženo. Kontaminovaná voda z vodní lázně se vždy musí ekologicky zlikvidovat.
Bezpečné nabíjení je klíčové
Pokud má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního (nárůst teploty, signalizace kontrolních světel, zápach), měl by jej okamžitě nechat zkontrolovat v servisu. Pokud už z baterie unikají nějaké zplodiny hoření, je nutné ihned přivolat hasiče. "Doporučujeme u elektromobilů nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. Aktuální softwarový systém může v některých případech včas upozornit na závadu, provést odpojení baterie, případně o možné závadě na dálku informovat uživatele vozidla. Drtivá většina požárů ale vzniká během nabíjení kvůli technické závadě. K nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované dedikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například tzv. wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu," radí hasiči.