Středočeští dopravní policisté zaměřili svou činnost ve dnech 8.6. 2024 a 16.6.2024 opět na kontrolu dodržování dovolené rychlosti jízdy vozidel v obci a mimo obec.
Jejich pozornosti neunikly ani další zákonem stanovené povinnosti jako zákaz požívání alkoholu a jiných návykových látek před jízdou a během ní. Neopomenuli kontrolu technického stavu vozidel, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů a dodržování dalších předpisů stanovených platnou legislativou. Současně také prováděli kontrolní činnost spojenou s pátráním po osobách, věcech a odcizených vozidlech. Hlavním cílem této akce není jen represe, ale také preventivní působení na řidiče.
Během dvou dní policisté zkontrolovali 711 vozidel. Vyřešili pokutou v příkazním řízení na místě 318 přestupků, 10 protiprávních jednání zadokumentovali a poslali k vyřešení příslušnému správnímu orgánu. Nejvyšší povolenou rychlost překročilo 231 řidičů, 145 v obci, 86 mimo obec. Dalším nejčastějším dopravním přestupkem bylo nezaplacení dálničního poplatku, 29 případů. Špatný technický stav vozidla mělo 38 řidičů, 11 jich dostalo pokutu za špatný způsob jízdy, 2 za držení hovorového zařízení. Za jízdy nepoužilo bezpečnostní pásy 6 pasažérů. Velmi negativním zjištěním bylo, že 11 z kontrolovaných řidičů řídilo pod vlivem alkoholu. Jeden z nich nadýchal dokonce více než jedno promile alkoholu a je tak podezřelý z přečinu ohrožení pod vlivem návykové látky.
Opilý řidič je velkým nebezpečím nejen pro sebe, ale i pro své okolí. Alkohol nám dodává sebedůvěru a současně zpomaluje naše smyslové a motorické (pohybové) reakce. To je za volantem doslova vražedná kombinace. Opilému řidiči totiž trvá mnohem déle, než zareaguje na to, co se děje před ním, nebo kolem něj, má problémy s vyhýbáním se vozům u krajnice, pletou se mu pedály nebo je nohou míjí.
Člověk pod vlivem si více věří a jeho rozjařenost a sebevědomí mají za následek, že více riskuje, jede rychleji, rozpálí to na rovince, řeže zatáčky a prostě si to užívá. Má pocit, že mu řízení perfektně jde a je z toho v euforii. Možná nebezpečí si nepřipouští, jeho zábrany padly. Zkreslené vnímání si neuvědomuje, připadá si „normálně“, resp. mnohem lépe a schopněji, než normálně.
Bohužel ale jeho tělo ani mysl nefungují stejně jako za střízliva, stává se, že chybně šlápne, jeho pohyby volantem mohou být neadekvátní situaci, špatně odhadne vzdálenost či přiměřenou rychlost vzhledem k terénu a navíc nevnímá plně, co se kolem děje (tunelové vidění).
V případě nenadálé události reaguje přehnanou silou (dupne na brzdu příliš zhurta, strhne volant), avšak mnohem později, než střízlivý řidič.To všechno (dohromady i samostatně) může mít naprosto fatální následky!