Zástupci mateřských škol z celé republiky se 26. března sjedou do Kladna. V rámci celostátní konference „Společně pro děti: Podpora pedagogů v proměnách předškolního vzdělávání“ budou diskutovat, dozvídat se a sdílet poznatky k zásadním změnám, které předškolní vzdělávání čekají od nového školního roku. Transformace se týkají nejen legislativy, ale i vzdělávacích programů či systému hodnocení dětí. Workshopy a přednášky se zaměří i na další aktuální témata, včetně posilování profesní podpory pedagogů.
Kladenskou celostátní konferenci, která je mimořádná v komplexnosti pohledu na danou problematiku, pořádají společně projekt rozvoje školství s podporou EU – MAP IV Kladno, Pedagogicko-psychologická poradna PPP STEP Kladno a společnost iSophi Education. Pozvání na ni přijalo sto účastníků z řad pedagogů
mateřských škol, asistentů pedagoga, ředitelů a zástupců zřizovatelů školek. „Důvodem k uspořádání setkání v tomto rozsahu jsou změny ve školství, potažmo
změny předškolního vzdělávání v souladu se Strategií ČR 2030+, nový Rámcový vzdělávací program a jeho dopady. Proměny se týkají obsahu i způsobu vzdělávání, zavádění digitálních technologií a inovace již do předškolní výuky, rozvoje potenciálu všech dětí, způsobu jejich hodnocení a diagnostiky i podpory pedagogů, zvýšení jejich odbornosti, ale také třeba důvěry a vzájemné spolupráce na pracovišti,“ uvedla Iva Dubravská, koordinátorka vzdělávacích aktivit MAP IV Kladno a dodala: „Konference se bude snažit zodpovědět mnohé otázky, ale poskytne i možnost se setkat s kolegyněmi se stejnou pracovní problematikou a sdílet náměty a postřehy, vytvářet spolupráce.“
V rámci programu konference se uskuteční šest přednášek. V úvodu promluví ředitel Odboru předškolního a základního vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) Michal Černý. Prof. Dušan Kostrub z Pedagogické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě se ve svém příspěvku bude věnovat možnostem využití digitálních technologií v předškolním vzdělávání se zaměřením na diagnostiku kognitivních schopností u dětí. Eva Bruteničová z NIVaM Bratislava bude s českými pedagogy hovořit o individuální výuce předškoláků v domácím prostředí. „Se strategií vzdělávací politiky České republiky 2030+, tedy kam směřuje naše předškolní vzdělávání, seznámí účastníky Ludmila Třeštíková a Daniela Swart z MŠMT. Další příspěvek bude věnován jednomu z momentálně nejžhavějších témat školství – novým rámcovým vzdělávacím programům. „Nese název Jak systematicky uchopit nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a prakticky jim porozumět. Přednesou jej Simona Pekárková a Martina Švandová z Pedagogicko-psychologické poradny STEP,“ informovala Iva Dubravská. Odpoledne bude věnováno čtyřem praktickým workshopům. Zabývat se budou diagnostickými nástroji, efektivní komunikací pedagogů s dětmi i rodiči, přechodem dětí z MŠ na ZŠ či podporou pedagogů.
Workshop zaměřený na podporu pedagogů představila Simona Pekárková, ředitelka pedagogicko-psychologické poradny STEP. „V dnešním dynamickém prostředí je podpora pedagogů klíčem k udržení motivace, profesního růstu a rovnováhy v pracovním životě. Tento interaktivní workshop se zaměřuje na praktické nástroje pro udržení duševní pohody, profesní spokojenosti a pozitivního pracovního prostředí, tzv. wellbeing. Dále na možnosti sebehodnocení a tvorbu portfolia, v rámci kterého si pedagog dokumentuje svůj profesní růst, absolvované semináře atd. To vše může pedagogům pomoci efektivně reflektovat svou praxi, plánovat rozvoj a pečovat o vlastní duševní zdraví,“
Konference bude příležitostí nasbírat zkušenosti i pro studenty Střední pedagogické školy a Střední odborné školy Kladna. V rámci akce budou pomáhat s organizací a zajišťovat catering.
Foto: Pixabay