Systém veřejné dopravy ve Středočeském kraji se dostal na samou hranu svých možností jak technicky (kapacita silnic, kolejí, vlaků), tak ekonomicky (v porovnání mezi prosincem 2024 a prosincem 2026 vzrostou roční náklady Středočeského kraje na dopravní obslužnost o více než 1 miliardu Kč, přičemž příjmy vyrostou jen o necelých 500 milionů Kč).
"Bohužel jsem neměl dobrou zprávu: v příštích minimálně 5 letech se v oblasti silniční dopravy (to je to, co se týká autobusů) bude situace jen zhoršovat:
kapacity komunikací jsou vyčerpané a v případě jakéhokoli problému není dopravu v západní a severozápadní oblasti Prahy kam převést," uvádí Petr Borecký, krajský radní pro dopravu.
Dále uvádí, že Ředitelství dálnic a silnic začne zkapacitňovat na šestipruh dálnici D5 mezi Rudnou a Prahou, samotnou křižovatku s D0 na Zličíně a na šestipruh se bude zkapacitňovat úsek mezi Slivencem a Třebonicemi. To by mělo nastat kolem roku 2029, do té doby a zejména během výstavby bude dopravní situace pekelná bude v roce 2026 nutné urgentně v rámci havarijního stavu uzavřít a kompletně znovu postavit most na II/605 přes Pražský okruh
novostavba silnice II/116 v úseku Jinočany - Hlásná Třebáň nebude takřka jistě před rokem 2032
"V takové situace je prakticky nemožné sestavit jízdní řády autobusů tak, aby byly zejména v ranních špičkách dodržovány, stává se pak, že se na zastávku sjedou i tři autobusy stejné linky za sebou."
Minimálně do roku 2029 také potrvají komplikace spojené s rekonstrukcí tratě 171 (Beroun - Praha), zejména rekonstrukce úseku Černošice - Dobřichovice zahrnující most přes Berounku bude komplikací velmi výraznou, navíc prakticky neřešitelnou klasickou autobusovou dopravou.
V současné době systém středočeské veřejné dopravy každý den odveze takřka 25% obyvatel kraje, což je v kontextu Evropské Unie nadprůměrné číslo.




