Na Kladně proběhl v sobotu pochod na podporu umělecké svobody v Divadle Lampion, při kterém došlo k zásahu policie. Milan Volf, primátor Kladna, se nyní vyjádřil k situaci v obou kladenských divadelních souborech.
V Městském divadle Kladno došlo nedávno k personálním změnám: "A to poté, co vyšlo najevo, že vedoucí osoby společnosti, konkrétně bývalý jednatel Jan Krafka a bývalý umělecký šéf Jaroslav Slánský, opakovaně jednaly v rozporu se základními manažerskými i morálními principy.," uvádí MIlan Volf.
Bývalý jednatel společnosti Divadla Kladno s.r.o. Jan Krafka měl souběžně působil na hlavní pracovní poměr v Divadle na Vinohradech a divadlo de facto řídil umělecký šéf Jaroslav Slánský. Dalším problémem byl prodej úspěšné inscenace „Jak umřít na rokenrol“, inscenace se prodala pod cenou za 145 tisíc korun, přičemž její výroba stála 549 tisíc korun.
Dále zmínil MIlan Volf vytvoření systému vlastního odměňování takovým způsobem, že navíc k platu uzavírali smlouvy sami se sebou: "Jaroslav Slánský si navíc nechal platit za režii každé inscenace, a dokonce i procenta z prodeje vstupenek. V „lepším“ měsíci si Jaroslav Slánský přišel i na více než 200 tisíc."
"Člen souboru Jiří Š. Hájek měl oproti ostatním členům souboru exkluzivní kontrakt (1. 10. 2020 – 1. 7. 2024) s různými příplatky, jako jediný měl služební MacBook a iPhone. Vyslovil jsem přání, aby toto protežování skončilo, ale bývalým jednatelem Janem Krafkou vyslyšeno nebylo s odůvodněním, že pan Hájek má drahou hypotéku. Pan Hájek se přitom netajil tím, že mu je kladenské divadlo „malé“ a rozesílal dopisy do jiných divadel, kde poptával práci a vedoucí funkce. Z kladenského divadla nakonec odešel po dohodě a s odstupným, přesto v emocích, uražený a neustále dehonestuje své bývalé kolegy a Městské divadlo Kladno nejen na sociálních sítích. Za jednu zrežírovanou hru inkasoval v průměru skoro 190 tisíc korun. To vše měl nad rámec své herecké smlouvy v Městském divadle Kladno (plný úvazek) a k tomu byl pravidelně uvolňován na placené externí režie v jiných divadlech."
Dále se primátor vyjádřil k Divadlu Lampion: "Inscenace MáMě, jejíž příprava stála 244 tisíc korun a je určena malému publiku (deset dvojic, rodič + dítě) je jasným důkazem, že město Kladno naopak umělecké rozmanitosti přeje. Premiéra inscenace byla podle bývalého uměleckého šéfa Jana Vejražky odsunuta mimo jiné z důvodu nedostatku času a nepřipravenosti souboru – po týdnech příprav totiž přišel soubor o jeden zkoušecí den, kdy probíhala interní diskuse nad potenciální závadností propagačního videa, a to na základě kontroverzních ohlasů. Přitom při přípravách inscenace se neuskutečnily 4 zkoušky z důvodu nepřítomnosti režiséra. Inscenace zůstala v programu Divadla Lampion."
Dále primátor zmiňuje zrušení inscenace Pohádky k nevíře: "Kde zkoušecí proces vykazoval trhliny a režisér byl ze zkoušení odvolán. V takovém případě je povinností uměleckého šéfa projekt dozkoušet, a tím ochránit náklady a veškerou práci technických složek divadla. Jan Vejražka přišel s návrhem inscenaci zrušit s tím, že vyrobenou dekoraci použije v následujících projektech. Nestalo se, výroba nikdy neodehrané inscenace stála 208 tisíc korun"
Divadlo Lampion mělo mít v pondělí 24. 2. 2025 první čtenou zkoušku inscenace Kytice v režii Jiřího Jelínka: "Proběhla explikační (9. 12. 2024) i předávací (20. 1. 2025) porada. Dva dny před zahájením zkoušení inscenační tým, ovlivněný jeho emočním stavem a rozhodnutím podat výpověď, odmítl inscenaci realizovat. Toto odmítnutí Jan Vejražka umožnil, neboť do první čtené zkoušky nevyjednal podpis smlouvy s tvůrci. Aniž by uzavřel smlouvu zajišťující zkoušení inscenace, společně s vedoucím provozu Divadla Lampion – bez vědomí vedení společnosti – zadával výrobu dekorací, které divadlo stály 55 tisíc korun. Stejně tak smluvně neošetřil inscenační tým k poslední inscenaci sezony „Kabinet emocí“, kde už proběhla explikace (27. 1. 2025). Inscenační tým také odmítl spolupráci. Toto vnímám jako nebezpečný hazard s reputací a budoucností Divadla Lampion a považuji to za destruktivní chování vůči Divadlu Lampion, uměleckému souboru Divadla Lampion a jeho zaměstnancům. Nehledě na to, že znevážil již probíhající proces výroby našich dílen, krejčoven a dětské diváky připravil o dvě inscenace. Nabízí se tedy úvaha o skutečném důvodu podání výpovědi Janem Vejražkou."
Zástupci divadla dnes chtějí navštívit zasedání města Kladna, které právě probíhá.