Po více než roce diskuzí, plánování a konzultací vytvořila pracovní skupina cyklodopravy ve spolupráci s odborníky strategii pro etapizaci budování funkčních cyklistických tras na území města Slaný. Záměrem je propojit stávající cyklotrasy, zapojit do sítě stezek polní cesty v okolní krajině a spojit místní části se samotným městem. Hotový projekt představí město na veřejném projednání 18. září v muzeu. První trasy se začnou budovat na jaře příštího roku v severní části města.
Dokument „Strategický rozvoj cyklistické dopravy města Slaného“ specifikuje priority při návrhu cyklistické infrastruktury. Kromě definice aktuálního stavu určuje vize dalšího rozvoje a jeho konkrétní návrhy, abychom vytvořili souvislou síť cyklotras. Nedílnou součástí je mapa hlavních tras vedoucích městem a okolím.
„Současný stav ve Slaném zatím neumožňuje plnou konkurenci cyklistické dopravy vůči individuální automobilové dopravě. To chceme změnit. V návaznosti na celkovou dopravní situaci a parkování je potřeba se zaměřit na alternativní možnosti pohybu. Nezastupitelnou úlohu budou mít nové stezky i v rekreaci obyvatel v okolní krajině,“ vysvětluje místostarosta Pavel Rubík, vedoucí pracovní skupiny cyklodopravy.
Městem Slaný nyní procházejí celkem čtyři značené cyklotrasy a dosud bylo vybudováno pět souvislých úseků komunikací pro cyklisty, tzv. cyklostezek. Plán do stávající sítě značených cyklotras doplňuje nové úseky a vytváří osm hlavních tras a doplňkové trasy k trasám hlavním. V některých případech skupina doporučuje přetrasování úseků stávajících cyklotras a doplnění stojanů či boxů na zaparkování kol.
„Příští rok bychom rádi zrealizovali první úseky tras v severní části města u místní části Dolín, kterou bychom ideálně propojili s další místní částí – Želevčicemi. V plánu je také propojení stezky z lesoparku Háje směrem na Vítov, kde by se měla využít propojka přes městské pole. Přestože bude potřeba křižovat frekventovanou silnici, cyklisté se bezpečně dostanou až ke sloupu vinařů a rybářů. Poté plynule navážou na již stávající cyklostezku,“ upřesňuje Pavel Rubík.
Samotný návrh cyklotras jsme konzultovali i se starosty okolních obcí spadajících správou pod Slaný. S připomínkami a informacemi o vlastních záměrech se ozvali starostové a starostky z Hobšovic, Ledců, Velvar, Smečna, Přelíce či Kamenného mostu.
Financování cyklodopravy je poměrně náročné, a proto bude město žádat o podporu veškeré dostupné dotační tituly ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z fondů EU či z rozpočtu Středočeského kraje.
Strategický dokument vypracoval řešitelský tým z Českého učení technického v Praze, Katedry dopravního inženýrství a dopravního plánování pod vedením doc. Ing. Josefa Kocourka, Ph.D.
Plán cyklodopravy představí vedení města 18. září 2024 na veřejném projednání v přednáškové místnosti muzea. Součástí představení bude též diskuze a následné zapracování případných požadavků. Následně bude celý plán předložen na jednání zastupitelstva.