Nejvyšší správní soud zrušil usnesení Krajského soudu v Praze, který odmítnul žalobu Kladna na Středočeský kraj kvůli systému dopravní obslužnosti. Spor se nyní vrací zpět, ovšem s jasným stanoviskem Nejvyššího správního soudu. Včetně toho, že krajský soud musí zabývat podstatou dopravní obslužnosti, což dosud nečinil.
Nejvyšší správní soud dal ve svém rozsudku Statutárnímu městu Kladnu za pravdu ve sporu ohledně dopravní obslužnosti u meziměstských autobusových spojů. Uznal téměř všechny jeho argumenty, vyvrátil nesprávné názory Středočeského kraje včetně jeho zcela nepodložených tvrzení o údajně soukromoprávních smlouvách či o právu kraje určit povinnost městu, v jakém rozsahu bude přispívat na meziměstskou dopravu nebo dokonce nátlakem vymáhat plnění z obecního rozpočtu do rozpočtu kraje. Kasační stížnost města uznal jako oprávněnou a celou věc vrátil k dalšímu řízení Krajskému soudu v Praze, který nezákonně odmítl věcně projednat důvodnou žalobu města na Středočeský kraj v polovině prosince loňského roku.
„Od začátku říkáme, že město má platit svou hromadnou dopravu a kraj je ze zákona povinen hradit meziměstskou. Nátlakovou metodou si kraj arogantně vynucoval platby za něco, co má platit sám, a pak jednostranně a diskriminačně omezil Kladnu autobusové linky. Pan krajský radní Petr Borecký (STAN), hejtmanka Petra Pecková (STAN) i jejich komunální pohunci měli dokonce tu drzost, že nás mediálně napadali za to, že si vůbec dovolujeme hájit práva města a jeho občanů u soudu. Proto jim přeji příjemnou četbu tohoto, dle našeho názoru, průlomového rozsudku, který rozcupoval všechny jejich mylné a diskriminační představy a právní názory, včetně předchozího nezákonného rozhodnutí krajského soudu, jako soudu I. instance,“ prohlásil kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).
Nejvyšší správní soud v rozsudku připomněl, že město Kladno jako samosprávný celek reprezentuje zájmy svých občanů a hájí své ústavně zaručené právo. „Žalovaný (Středočeský kraj) skutečně zasáhl do práv stěžovatele (Statutárního města Kladna), a to v prvé řadě do práva na samosprávu v podobě autonomního nakládání s finančními prostředky alokovanými v obecním rozpočtu, neboť si vynucoval, aby stěžovatel hradil výdaje, které mají být v souladu se zákonem vynakládány z rozpočtu kraje,“ stojí například v rozsudku.
Podle primátora Volfa je nyní nejdůležitější, aby kraj po seznámení s rozsudkem neprodleně vrátil dopravní obslužnost zejména mezi Kladnem a Prahou do stavu, v jakém byla před 1. zářím 2022, tedy před jejím nezákonným omezením. „Od té doby je obslužnost zajišťovaná krajem zcela nedostatečná a nachází se v tristním stavu. Kraj by si měl konečně tento stav uvědomit, s ohledem na rozsudek Nejvyššího správního soudu za něj přijmout odpovědnost, zjednat nápravu a současně započít řešit věci veřejné v souladu s právními předpisy, čemuž tak dosud není.“
Stručná historie sporu
Spor kraje s městem se naplno rozhořel poté, co Kladno pod nátlakem odmítlo přistoupit na tzv. Standardy dopravní obslužnosti (SDO), které jsou dle názoru města Kladna špatně nastavené a z mnoha aspektů v zásadě nepřijatelné. „Trestem“ pro Kladno bylo vyjmutí MHD Kladno z tarifní integrace Pražské integrované dopravy a jednostranné omezení autobusových linek 1. září na samém začátku loňského školního roku. Kladno bylo v důsledku nuceno posílit klíčové linky MHD a potýkat se stížnostmi nespokojených cestujících v přeplněných autobusech zejména při cestách mezi Kladnem a Prahou.
Městu Kladno nezbylo než se bránit soudní cestou a domáhat se navrácení stavu dopravy takovým způsobem, který bude odpovídat minimálnímu rozsahu dopravní obslužnosti existujícímu před 1. zářím 2022, zjednodušeně řečeno, aby byly navráceny odejmuté spoje. Město Kladno bylo a je přesvědčeno, že jeho postup je správný, hospodárný k rozpočtu města a v konečném důsledku povede k vyřešení celé záležitosti takovým způsobem, který přiměje Středočeský kraj, aby dodržoval právní úpravu a plnil řádně ty povinnosti, které mu ukládá zákon. Jen za rok 2022 město Kladno nevynaložilo na výdajích částku nejméně 11 milionů korun, které by v případě vynuceného přijetí SDO muselo hradit za dopravní obslužnost a k jejímuž zajištění je přitom ze zákona povinen právě Středočeský kraj.
Zcela legitimním a zodpovědným je rozhodnutí vedení města Kladna nechat se ve sporu se Středočeským krajem zastupovat renomovanou advokátní kanceláří Weinhold Legal, protože jde o složitou problematiku a v dlouhodobém horizontu také o desítky a desítky milionů korun. Ohledně zavedení Standardů dopravní obslužnosti dosud nedošlo k dohodě ani v případě druhého středočeského statutárního města Mladé Boleslavi.