Na začátku prosince čeká cestující v autobusové dopravě ve Středočeském kraji celá řada novinek. Například budou moci využívat nové vnitro i mezikrajské linky. Řadu z nich budou obsluhovat noví dopravci, kteří vzešli z loňského tendru. Jízdní řády v autobusové dopravě začnou platit 1. 12., nikoliv v polovině prosince, jak bývá zvykem.
„Novinky jsou naplánované přesně na termín začátku platnosti nových smluv s dopravci. Kolegové z Integrované dopravy Středočeského kraje a ROPID, jakožto organizátoři veřejné dopravy ve Středočeském kraji a Praze, se před spuštěním provozu na nedávném společném setkání přesvědčili, že příprava dopravců na jejich vyjetí odpovídá plánovanému harmonogramu. Jejich nástup do provozu by tedy nemělo nic ovlivnit,“ shrnuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Nové smlouvy cestujícím přinesou zejména zvýšení kvality v oblasti vozového parku.“
Odbor veřejné mobility Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK) ještě pracuje na vydávání rozhodnutí (licencí) k linkám, kterých je zhruba 360. „Připravujeme všechny nové jízdní řády, ať už s městy a obcemi anebo s organizátory dopravy, tedy Integrovanou dopravou Středočeského kraje a ROPIDem. Poté je ještě schválíme,“ připomíná Petr Matura, vedoucí odboru veřejné mobility KÚSK.
Dopravce kraj vybíral v největší soutěži svého druhu v historii České republiky. Proces zadávacích řízení byl dokončen loni v říjnu, kdy Středočeský kraj, Praha a dopravci podepsali smlouvy na desetileté kontrakty. V celkem 35 soutěžených celcích uspělo 14 dopravců. „Všechna řízení se uskutečnila podle harmonogramu a bez průtahů či komplikací, a nedošlo ani k žádnému relevantnímu napadení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ připomíná Zdeněk Šponar, ředitel IDSK. Ve 24 oblastech mají s vítězným dopravcem uzavřenu smlouvu Praha i Středočeský kraj, v 11 oblastech pouze kraj.
Přehled změn v autobusové dopravě
Posílení kapacity či provozu
338, 390 (v letní sezóně o víkendech plošné nasazení kloubových autobusů na všechny spoje)
307, 360, 395, 754 (posílení víkendového provozu)
388, 406 (posílení provozu garantovaným nasazením vozidel délky 15 m na vybrané spoje)
349, 384, 393, 394, 395 (posílení provozu plošným nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje celotýdenně)
316, 333, 337, 369, 371, 380, 398, 498, 499, 705 (posílení provozu nasazením kloubových vozidel na všechny či vybrané spoje)
415 (zavedení zrychlených spojů ve špičkách pracovních dnů v úseku Zličín – Krupá
Změna označení linek
V souvislosti s potřebou uvolnit číselnou řadu pro nové linky zajišťující spojení regionu s hlavním městem Prahou dochází k přečíslování regionálních linek v číselné řadě 421–429. Další linky bylo nutné přečíslovat kvůli zavádění nových mezikrajských spojení, aby nedocházelo k souběžnému provozu linek se shodným číselným označením na území jednoho kraje.
421 → 821
422 → 822
423 → 823
424 → 824
425 → 825
426 → 826
456 → 858
457 → 857
592 → 708 v nové trase Panenský Týnec – Zlonice – Slaný
841 → 750
Spojení Ústeckého kraje, Mělnicka a Kladenska
Zřízení přestupního uzlu v Nové Vsi, nové spojení Kladna s Roudnicí nad Labem, zavedení expresního spojení Kralupy nad Vltavou – Mělník
V zastávce Nové Ves, u dálnice budou zavedeny v pracovní dny téměř každou hodinu (o víkendu v intervalu 120–240 minut) garantované návaznosti mezi linkami 413, a 617 a 646. Bude zde umožněn všesměrný přestup mezi uvedenými linkami z obou směrů, tj. mezi 6 vozidly. Díky tomu vznikne řada nových spojení, případně dojde k obnově těch historických, např. Kladno – Mělník nebo Velvary – Litoměřice. Výrazně se taktéž zlepší a zrychlí dojíždění do Prahy obcím na hranici Středočeského a Ústeckého kraje.
617 (Kladno – Slaný – Velvary – Nová Ves, u dálnice – Roudnice nad Labem) - nová trasa linky, v úseku Kladno – Slaný část spojů nahradí spoje linky 616, v úseku Slaný – Nová Ves linka vedena po trase současné linky 617 a v úseku Nová Ves – Roudnice nad Labem nahradí současnou linku 646. Trasa linky přes oblast Podřipska má i značný turistický potenciál, o víkendu jsou tak zavedeny 4 páry spojů v intervalu cca 240 minut.
646 (Kralupy nad Vltavou – Veltrusy – Nová Ves, u dálnice – Mělník) - nová trasa linky pro expresní spojení Kralup nad Vltavou s jejich okresním městem Mělník; cestovní doba pouze 35 min. V provozu ve špičkách pracovních dní každou hodinu, v ostatních obdobích včetně víkendu každé dvě hodiny.
Další úpravy:
466 (Mělník – Nelahozeves – Kralupy nad Vltavou) - linka nově vedena přes Nelahozeves, čímž vznikne dlouho požadované přímé spojení s Mělníkem.
856 (Zákolany – Kralupy nad Vltavou – Veltrusy – Nelahozeves – Velvary) - linka je nově prodloužena z Kralup nad Vltavou přes Veltrusy a Nelahozeves do Velvar, čímž zajistí v pracovní dny zcela nové spojení v této relaci, ve Velvarech zajištění přestupů pro spojení do Slaného a Kladna linkou 617.
Nové spojení Kladna s Litoměřicemi
V rámci posílení spojení Kladno – Slaný přes Smečno dochází k prodloužení linky 650 ze Slaného do Kladna, vznikne tak zcela nové přímé spojení Kladno – Smečno – Litoměřice. Linka bude v provozu v intervalu cca 60 minut ve špičkách pracovních dnů, v ostatních obdobích zhruba každé dvě hodiny. Kromě propojení Kladna s městy Bohušovice nad Ohří a Litoměřice, které má i turistický potenciál, vznikne nové rychlé a přímé spojení obcí severně od Slaného s Kladnem. Například spojení ze Zlonic do Kladna pouze za cca 40 minut.
Nová spojení do Chomutova
Na základě mezikrajské spolupráce se prodlužuje trasa linky 389 o úsek Louny – Chomutov, v daném úseku nahradí linku DÚK 701. Ta bude taktéž v úseku Žerotín – Louny nahrazena prodlouženou linkou 589, na níž bude většina spojů vedena přímo z/do Prahy (z Hořešovic jako linka 389).
Obsluha obce Líský v rámci spojení do Pozdně zajištěno převážně linkou 588. Nově dochází ke zrychlení spojení Panenský Týnec – Chomutov, rozšíření provozu na relaci Louny – Postoloprty – Chomutov v okrajových časech, zavedení přímých spojení Postoloprty – Praha, Žerotín a Hříškov a okolí – Slaný, Zichovce a Bílichov – Louny a většina spojů v relaci Praha – Chomutov bude zajištěna kapacitními autobusy délky 15 metrů.