Lenka Brücknerová se profesionálně věnuje tvorbě mozaik, nyní chce dát své umění do služeb Kladna, pro které vytvoří několik mozaik. Ty budou připomínat kladenskou havířskou minulost, která dnes mnohdy upadá.
"Kladno si zaslouží uctít jeho bohatou průmyslovou minulost a hrdinství havířů, jichž jsou Kladeňáci často potomci, proto jsme se s přítelem rozhodli vzdát jim čest sérií mozaik věnovaných dnes naneštěstí zaniklým a často i chátrajícím dolům. První z nich je Engerth na Ostrovci. Rádi bychom, aby každý kladenský důl měl jednou svoje připomenutí, naším snem by proto bylo mozaiky umístit do okolí, kde doly kdysi stávaly," vysvětluje Lenka Brücknerová.
Lenka Brücknerová je rodilý Kladeňák: "Můj děda i táta pracovali v Poldi/SONP, takže jsem s tímto odvětvím spjatá i co se rodinných vazeb týče. Nápad vytvořit sérii mozaik bývalých kladenských dolů jsme dostali s přítelem, který vystudoval historii a společně rádi objevujeme industriální památky. Touto tvorbou bychom chtěli přispět k tomu, aby se změnilo nahlížení společnosti a hlavně kladenských politiků na naše kladenské kulturní dědictví a zbylé památky, které stále mizí nebo se jim nevěnuje dostatečná péče (viz zmizelá-odříznutá kovová cedule s Poldinkou na křižovatce u Poldi, zastavení zavážecí věže koksovny sběrnou stavebního odpadu/surovin). Obecně je zčásti podstatou mé tvorby zachycování rozpadu a rozkladu, proti kterému tím zároveň bojuji; v mozaice se snažím “zachránit” kladenské dědictví, které si Kladno na rozdíl od Ostravy nebo Německa, kde mají doly a hutě zapsané v UNESCU, ničí - a alespoň takhle v mozaice “paměť místa” zachovat. Už dříve jsem vytvořila mozaiky zmíněné Poldinky ze skleněných střepů a z keramických obkladů (mohou sloužit jako prototypy pro realizaci mozaiky většího rozměru, která by se do prostoru Poldi dala opět umístit)."
Tvorba Lenky Brücknerová zároveň připomíná myšlenku udržitelnosti, využívá jen již použitý materiál: "Ve spojitosti se zachycováním rozkladu se snažím tvořit převážně z materiálu, který má také odžito - takový materiál sháním nejen po bazarech a antikách, ale také v oblastech bývalých Sudet, kde se dají najít porcelánové střepy minulosti sudetských domácností, a v neposlední řadě tvořím ze skla, skleněných strusek, kamenů, polotovarů nebo zmetků, které čas od času odebírám z fungujících skláren, nebo opět nacházím na Jablonecku v řekách nebo lesích."
Tvorbě mozaik se věnuje profesionálně již několik let: "Vystudovala jsem restaurování papíru a knižní vazby na Hellichovce, potom jsem pokračovala ve studiu restaurování skla a keramiky na VŠCHT. Vedle toho se od roku 2018 věnuji technice mozaiky. Tvořím ve své malé dílně právě na Kladně. Jednou z prvních větších umístěných a regionálních mozaik byla mozaika do zubní ordinace v Lounech, je na ní chrám sv. Mikuláše."
Kde se mozaiky objeví? "Tuhle konkrétní mozaiku bychom rádi umístili na nějakém menším betonovém soklu v místech býv. dolu Engerth (doufáme proto, že by město dalo k tomu souhlas). Tohle je první důl, který bychom chtěli udělat, dále potom důl Barré, Schöller, František Josef, Mayrau…"