V horkých dnech na Kladensku dohlíželi policisté na bezpečnost na křižovatkách bez funkčního semaforu. Překvapivě mnoho řidičů stále tápe, co přesně znamenají signály policisty. Připomeňme si základní pravidla a situace, které mohou na silnici nastat.
Víte si rady, když na křižovatce selžou semafory a dopravu přebírá policista? Mnozí řidiči v takové situaci znejistí, což může být nebezpečné nejen pro ně, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu.
Právě proto se minulý týden na frekventované křižovatce ulic Cyrila Boudy a Petra Bezruče v Kladně uskutečnila praktická dopravní akce pod vedením místního dopravního inspektorátu. Na bezpečném průběhu akce se podílelo 21 policistů v rámci odborné přípravy, doplněných o kolegy z cizinecké policie i dálničního oddělení Fialka.
Když přestane fungovat světelná signalizace, přebírají řízení dopravy přímo policisté. Jak by se měl řidič v takovém okamžiku zachovat? Především zachovat klid, pozorně sledovat pokyny zasahujícího policisty a vnímat situaci kolem sebe. Právě dodržování pokynů pomáhá předcházet nehodám a zajišťuje plynulost provozu.
Bohužel, jak ukázala dopravní kontrola 24. června 2025, znalosti některých řidičů pokulhávají. Policisté během akce na místě řešili deset přestupků za ignorování pokynů policisty. Navíc odhalili i další prohřešky – například řidiče s evidovanými nedoplatky, případy špatného technického stavu vozidel či odmítnutí testu na návykové látky. Za ignorování pokynů policisty při řízení křižovatky si řidič koleduje o pokutu ve výši 4 500 až 5 500 Kč a zároveň o zápis 6 trestných bodů do bodového systému řidičů. Pokud se přestupek řeší ve správním řízení u přestupkové komise, může pokuta narůst na částku od 7 000 do 25 000 Kč. V případech, kdy je prokázán úmysl nerespektovat pokyn k zastavení, může řidič navíc přijít o řidičské oprávnění na dobu 4 až 6 měsíců.
Nejvíce zmatků mezi řidiči způsoboval pokyn policisty označovaný jako „Pozor“. Ten nastává ve chvíli, kdy policista zvedne paži nebo předloktí pravé ruky, obvykle se směrovkou. Co to znamená? Řidiči, kterým byl dosud přikázán stát, se musí připravit k rozjezdu. Naopak ti, kteří měli dosud volno, jsou povinni zastavit. Pokud je ale vozidlo tak blízko křižovatky, že by již nebylo možné bezpečně zastavit, smí řidič v jízdě pokračovat.
Pokud si nejste v pokynech policisty zcela jisti, doporučujeme navštívit oficiální informační videa BESIP dostupná na YouTube a podrobně vysvětlené pokyny naleznete například i v článku kolegů z Plzeňského kraje.
Není na škodu si tato pravidla občas připomenout – nikdy nevíte, kdy se ocitnete na křižovatce, kde nebude fungovat světelná signalizace a řízení převezme právě policista. Správná reakce může předejít nehodě i zbytečným pokutám.
Za zmínku stojí i poděkování Českému červenému kříži z Kladna, který v rámci akce poskytl policistům pití a drobné občerstvení – v letních vedrech víc než vítaná pomoc.