Kraj přislíbil, že se do linkových autobusů bude již brzo nastupovat všemi dveřmi a zrychlí se tak odbavování cestujících. Podle posledních informací by tak mělo být od 1. července letošního roku.
Kraj před časem uvedl, že testuje nastupování do linkových autobusů vešmi dveřmi. Zároveň začal hledat revizory, kteří by kontrolovali cestující, zda nejedou na černo. Místostarosta Roztok Tomáš Novotný se snažil zjistit, kdy bude toto nastupování umožněno: "Spojil jsem se s radním pro dopravu z Prahy 6 a společně jsme se dopisem optali pražského magistrátu a středočeského hejtmanství, kdy splní slib ohledně nastupování všemi dveřmi autobusů. Pro alespoň malé zrychlení, pro větší komfort cestujících. Náš kraj si nechal udělat průzkum, ze kterého vyplývá, že nedochází prakticky k žádným únikům z tržeb. Padl tedy hlavní argument oponentů této změny. Středočeský radní P. Borecký zareagoval obratem. Nadějně. Psali jsme i náměstkovi Z. Hřibovi. Ten nezareagoval vůbec (nikdy nereaguje), zato napsal ředitel Regionálního organizátora příměstské dopravy pan Tomčík. Hlavní město plánuje nástup všemi dveřmi od 1. července. Nečekejme ale prosím od nastupování všemi dveřmi zázrak. Může to být malý posun, jisté urychlení - a jistě zlepšení komfortu."
S pilotním projektem otevření všech dveří jsme začal kraj již na jaře v roce 2024. Projekt, který měl trvat 3 měsíce a který měl skončit k 31.7.2024, byl rozhodnutím Rady Středočeského kraje prodloužen až do 30.11.2024: "Celý pilotní projekt bude vyhodnocen v březnu 2025 (samozřejmě počítáme s průběžným vyhodnocováním pilotního projektu ve čtvrtletních intervalech) a výsledné vyhodnocení pilotního projektu pak bude Radě Středočeského kraje předloženo do konce března 2025. Součástí tohoto vyhodnocení bude i případné vyčíslení ztráty na tržbách, přičemž je zřejmé, že komplexnost systému PID neumožňuje všechny vlivy (jak pozitivní, tak negativní) z pohledu výběru tržeb přesně kvantifikovat a vyhodnocení konkrétního dopadu zavedeného opatření je tak vždy pouze odhadem na základě informací zjištěných terénními průzkumy (skladba jízdních dokladů) a z dat odbavovacích systémů. V tuto chvíli máme k dispozici prvotní vyhodnocení pilotního provozu na linkách 519 a 705, přičemž u linky 519 k poklesu tržeb nedošlo (jedná se však o linku s nízkým obratem přepravených cestujících), na lince 705 došlo k poklesu tržeb přibližně o 5 %, což považuji za velmi solidní výsledek, který je tak v rozporu s původními negativistickými prohlášeními některých představitelů HMP. Nadto byla u této druhé jmenované linky zaznamenána pozitivní časová úspora u jízdních dob 3-4 % v přepravních špičkách, byt se nejedná o linku jedoucí do Prahy," uvedl Petr Borecký, krajský radní pro dopravu.
Ten dále zmiňuje, že kraj intenzívně pracuje na dalších podpůrných projektech, které přímo souvisí s problematikou otevření všech dveří na regionálních linkách: "Abychom mohli režim nástupu všemi dveřmi rozšířit, je potřeba nejen personálně posílit oddělení přepravní kontroly IDSK, ale je i nutné cestující motivovat k samoobslužnému pořizování jízdních dokladů a tím snížit riziko výpadku tržeb v důsledku nedodržování tarifní kázně."
Středočeský kraj chtěl vysoutěžit i dodavatele mobilní aplikace, která bude podporovat odbavení v režimu check in — check out: "Na tomto projektu bychom rádi spolupracovali se společností ROPID a do ostrého provozu bychom ho rádi nasadili nejen ve Středočeském kraji, ale i v Praze. Bohužel však reakce na námi navrhované úpravy v rámci systému PID bývá ze strany Hlavního města Prahy více než vlažná, což pouze dále prodlužuje a komplikuje uvádění potřebných inovací v život. Věřím, že právě zavedení levnější podoby elektronického jízdného a zavedení odbavení v režimu check in — check out (výhradně v mobilní aplikaci) může pomoci rozšířit samoobslužný nákup jízdenek cestujícími, což je, jak už jsem uvedl, jedna ze základních podmínek linek s nástupem všemi dveřmi."
Foto: Arriva