Od 1. listopadu ukládá zákon povinost přezout letní pneumatiky na zimní. Co se stane, pokud nemáte přezuto?
„Nečekejte na to až na silnici bude ledovka nebo sníh a včas vyměňte letní pneumatiky za zimní. Nejde jen o povinnost podle zákona, ale především o bezpečnost – vlastní i ostatních,“ apeluje na řidiče vedoucí samostatného oddělení BESIP Martin Farář. Rozhodně není chybou, pokud přezujete na zimní pneumatiky již tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Při těchto hodnotách už fungují lépe zimní pneumatiky než letní. Jsou vyrobeny z jiné měkčí směsi, mají odlišný dezén, zaručující lepší odvod vody a sněhové břečky, navíc mají lepší záběrové vlastnosti. Díky tomu nám umožňují lepší kontakt s promrzlou vozovkou, která nemá zdaleka takovou přilnavost jako za sucha a tepla.
Právní úprava bere ohled na ty řidiče, kteří přes zimní období využívají vozidlo velmi zřídka a pouze pro krátký dojezd. Příležitostní řidiči mohou na silnici například k doktorovi nebo na nákup vyjet bez zimních pneumatik, ale pouze za podmínky, že se na silnicích nenachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza. V opačném případě se bez zimních pneumatik ani takoví řidiči neobejdou. Řidič má tedy i v tomto směru nadále odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu.
Ministerstvo dopravy upozorňuje, že kromě plošné povinnosti týkající se zimních pneumatik musí řidiči nadále počítat i se značkou „Zimní výbava“. Obce mají možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka „Zimní výbava“ bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky za všech okolností. Je odpovědností obcí s rozšířenou působností, které znají místní podmínky, aby značku využívali smysluplně a v zájmu bezpečnosti řidičů.
Kdy přezout
Přezout z letních pneumatik na zimní bychom měli, pokud průměrná denní teplota klesne pod 7°Celsia. Po 1. listopadu pak je za zhoršených podmínek povinnost mít při jízdě na autě zimní pneumatiky s odpovídajícím vzorkem, tedy minimálně 4 mm dezénem. A vyjet bychom po tomto datu neměli ani ve chvíli, kdy můžeme předpokládat, že pojedeme do míst, kde zhoršené podmínky můžeme vzhledem k počasí očekávat, tedy do hor nebo výše položených míst.
Výrobci pneumatik uvádí pravidlo 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. „Měli bychom si ovšem uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy. Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %, a to už je třeba ve městě i při rychlosti 50 km/h délka jednoho přechodu pro chodce,“ varuje šéf BESIP Martin Farář.
Jak poznáme zimní pneumatiku
Zimní pneumatiky by měly být na bočnici označeny alespoň písmeny M+S (Mud + Snow – Bláto a sníh). Takovéto pneumatiky mají lepší záběr a stabilitu vozidla především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce. Přesto se u takto označených pneumatik nemusí jednat o pneumatiky, které budou mít všechny potřebné vlastnosti při nízkých teplotách. Renomovaní výrobci proto používají pro své produkty, jež jsou určené pro skutečný zimní provoz, označení tzv. alpským symbolem – tedy sněhovou vločkou uvnitř trojité hory. Tento symbol najdeme zpravidla na bočnici hned vedle označení M+S.
Co když nepřezujeme
Pokud bude v zimním počasí při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá namontovány předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta až ve výši 2 000 Kč. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 Kč. Daleko citelnější postih nám hrozí od pojišťovny. Ta totiž v případě nehody na letních, navíc výrazně sjetých, po nás může požadovat zaplacení části peněz, které z našeho pojištění vyplatila za úhradu škod.