Krajská správa a údržba silnic vydala zprávu o tom, že společnost AVE podala návrh na přezkoumání úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve věci probíhajícího zadávacího řízení na zajištění správy a údržby silnic II. a III. tříd ve Středočeském kraji.
Tento krok společnosti AVE Kladno vnímá Krajská správa a údržba silnic jako pokus zkomplikovat a oddálit dokončení transparentního výběrového řízení, které probíhá v plném souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
„Veškeré kroky v rámci tendru probíhají podle zákonných postupů. Jsme připraveni plně spolupracovat s ÚOHS a poskytnout všechny požadované podklady. Věříme, že naše postupy obstojí a že řízení potvrdí jejich korektnost“ uvedl Aleš Čermák, ředitel KSÚS Středočeského kraje.
Podle Josefa Pátka, radního pro silniční dopravu Středočeského kraje, je postup společnosti AVE nepochopitelný a působí dojmem účelové obstrukce: „Společnost AVE se v průběhu obou zadávacích řízení aktivně dotazovala na podmínky tendru, ale nakonec se nepřihlásila ani do jednoho z nich.
Přesto nyní, a to těsně před uplynutím zákonné lhůty, podala tento návrh k ÚOHS, aby zablokovala modernizaci celého systému údržby komunikací a brání se férové soutěži. Tento krok vnímám jako snahu o obstrukce, zkomplikování a prodloužení celého procesu, kterým chceme po letech nastavit moderní, transparentní a hospodárný systém údržby silnic, který zajistí stabilitu a kvalitu služeb pro obyvatele kraje. I přesto bude KSÚS pokračovat v plánovaných krocích a výsledky tendru společně předložíme Radě Středočeského kraje.“
Společnost AVE CZ uvedla, že tendr stejně jako v loňském roce dopadl podáním jediné nabídky: "Společnost AVE CZ se do soutěže aktivně zapojila i letos, ale stejně jako v roce 2024 nakonec nepodala nabídku. Důvodem jsou přetrvávající chyby v zadávací dokumentaci, ale i nastavení smluvních podmínek, na které firma opakovaně upozorňovala."
AVE CZ přesto deklaruje odhodlání podpořit Středočeský kraj v hledání takového řešení, které umožní férovou hospodářskou soutěž a zajistí kvalitní služby bez nutnosti zřizovat novou krajskou společnost, která by byla nejdražším ze všech možných řešení.
„Rozumíme úsilí Středočeského kraje zefektivnit systém údržby a hospodárně nakládat s veřejnými prostředky. Tento cíl naplno sdílíme. Zkušenosti z posledních dvou let však ukazují, že současné nastavení zadávacích, a především smluvních podmínek účast kvalifikovaných uchazečů spíše odrazuje, než podporuje. Tomu bohužel odpovídají i výsledky, kdy opakovaně dorazila jediná nabídka s vyšší než předpokládanou cenou,“ říká Šárka Bukovská, obchodní ředitelka společnosti AVE CZ.
„Věříme, že místo hledání náhradních institucionálních řešení je možné hledat takové podmínky, které budou férové pro obě strany, objednatele, ale i dodavatele, a mohou tak celou soutěž zatraktivnit širšímu okruhu firem a přinesou kraji to, o co usiluje – kvalitní, kontrolovatelnou a férově naceněnou údržbu silnic,“ dodává Šárka Bukovská s tím, že by se Středočeský kraj mohl stát inspirací i pro ostatní kraje v České republice.
Výzva k vytvoření společné pracovní skupiny
AVE CZ proto veřejně navrhuje, aby kraj společně s Krajskou správou a údržbou silnic, odborníky na veřejné zakázky a zástupci firem z oboru vytvořili pracovní skupinu, jejímž úkolem by bylo vyhodnotit dosavadní průběh soutěží a připravit nový model spolupráce. Ten by měl odstranit nedostatky v zadávací dokumentaci, snížit administrativní i finanční bariéry účasti a nastavit transparentní systém hodnocení nabídek.
"Naší ambicí není kritizovat kraj, protože taková kritika by nevedla k žádnému řešení. Chceme pomoci konstruktivně hledat řešení, která povedou ke skutečnému zlepšení systému údržby silnic, nastavení férových pravidel a ve výsledku lepší službě pro občany. Věříme, že v tom sledujeme společný cíl. Středočeský kraj má velký potenciál být v tomto směru příkladem dobré praxe. Jsme připraveni přispět svými zkušenostmi,“ uzavírá Šárka Bukovská.




